четвъртък, 5 януари 2017 г.

Запълване на затворени фигури

1. Основни видове обекти във векторната графика.

Основните видове обекти, които могат да се изчертават във векторната графика са: 
  • Затворени фигури – овал (ellipse, circle, arc), правоъгълник (rectangle, square), многоъгълник (polygon, star), 3D фигури (3D Boxes). Тук можем да причислим и спиралата (spiral), въпреки, че тя не е точно затворена фигура. 
  • Криви – свободна крива линия (Pencil), крива на Безие (Bezier Curves), писец (Calligraphy), гума (Eraser), спрей (Spray
  • Текст (Text)

Формата на инструмента подсказва каква фигура можете да изчертаете. Всички тези обекти имат някои основни характеристики, които определят тяхната визия и стил. Това са запълване, наричано още плътност (Fill) и контур (Outline). Контурът определя границата на обекта спрямо останалите фигури.

2. Запълване на затворени фигури с цвят от стандартната цветова палитра.


Най-лесният начин да запълните даден обект е да го маркирате и да изберете цвят от цветовата палитра

Цветовата палитра представлява наборът от цветове, които се изобразяват на екрана и се използват за оцветяване на графичното изображение.


Задача 1: Отворете файла „Caterpillar“ от папката „Inkscape“, която е подпапка на „Ресурсни файлове“. Оцветете гъсеницата по показания начин, като използвате цветовата палитра. Съхранете променения файл с име My caterpillar в папка указана от преподавателя.


3. Запълване на затворени фигури с инструмент Fill.

Друг начин да оцветите даден обект е като използвате инструмента Запълване / Fill / За целта трябва да изберете цвят, да изберете инструмента Запълване (Fill) и да щракнете с левия бутон на мишката върху обекта, който искате да запълните. 

При този вид оцветяване пълнежът може да се използва и като отделен обект. След като оцветите желания обект, при щракване върху цвят от палитрата можете да променяте цвета му.

Задача 2: Отворете файла „ball“ и оцветете топката в различни цветове като използвате инструмента Fill /Запълване/. Съхранете променения файл с име My ball в папка указана от преподавателя.

4. Запълване на затворени фигури с цвят от разширената цветова палитра.



Програмата Inkscape предлага много повече опции за запълване и задаване на контур в диалоговия прозорец Запълване и очертаване (Fill and Stroke), който можете да отворите с командата Обект/Запълване и очертаване или от бутона от лентата с команди. 



Тук са събрани всички възможности за запълване и очертаване на обектите. За да запълните обект с помощта на този диалогов прозорец трябва да: 

       1. Изберете стил на запълване: 

    •  – без запълване (no paint); 
    •  – плътен цвят (flat color) 
    •  – линейна преливка (linear gradient) 
    •  – кръгови преливки (radial gradient) 
    •  – шарки (pattern).     

     2. От предложените цветови модели избирате цвят. За да изберете цвят за вашия обект, може да използвате цветови модели, RGB (ЧЗС), HSL (ЦНС), CMYK (ЦМЖК), Wheel (Колело). Всеки от тези цветови модели използва няколко основни цвята за образуването на всички останали.Най-удобно е колелото /while/, защото при него избирате цвят от окръжността, а от вътрешния триъгълник избирате нюанса.

       3. В полето Замъгляване (Blur) може да зададете процент на замъгляване на обекта. 

       4. В полето Прозрачност (Opacity) можете да зададете процент на прозрачност на обекта.

Задача 3: Отворете файла „flower1“. 
  • Оцветете цветето, като използвате диалоговия прозорец „Запълване и очертаване“. 
  • Изберете стил на запълване – плътен цвят, и за избор на цвят използвайте цветовия модел колело /while/. 
  • Задайте замъгляване и прозрачност на съответните елементи. 
  • Съхранете променения файл с име My flower1, в папка указана от преподавателя.
Предизвикателство! Проучете как работи инструмент Пипета (Color picker), наричан още капкомер (показан е на фигурата вдясно), ако знаете, че с него можете да вземете цвят от изображението, показано на екрана, та дори и от вашия работен плот. Оцветете изображението от файла Frog, като използвате пипетата.

5. Цветови модели.

Основните цветове, от които се образуват другите цветове и нюанси, съставят цветовия модел. В компютърната графика основно се използват цветовите модели: RGB (ЧЗС), CMYK (ЦМЖК) и HSB (ЦНС). 

При RGB (Red Green Blue) цветовия модел цветовете червено, зелено и синьо се съчетават по различни начини, за да се получат други цветове. В българския език може да се срещне и като ЧЗС. Възможни са 256 стойности за всеки от трите основни цвята. Участието на всеки цвят при образуване на смесен цвят се измерва със стойност от 0 до 255, т.е. може да участва в сместа с различно количество. В зависимост от това, какво количество от основните цветове сме използвали, се получават различни нюанси. По този начин се образуват 16 777 216 цвята. Например от смесването на червено и зелено се образува жълтият цвят, като смесим синьо и червено – се образува лилаво, а при смесване на зелено и синьосветло синьо. Ако искаме да рисуваме с нюанса на розовото , ще трябва да зададем стойности на Red - 220, Green - 100 и на Blue - 220.

В нашия случай имаме още една компонента – А (Alpha) или на български П (Прозрачност). RGBA (ЧЗСП) представлява RGB цветови модел, но като компонент е добавена прозрачност (Alpha). Цветовият модел RGB се използва най-вече при образуването на цветове в телевизорите и мониторите.

В цветовия модел CMYK (ЦМЖК) всички останали цветове се образуват при смесване на четирите цвята Cyan /светлосин/, Magenta (пурпурен), Yellow (жълт) и blacK (черен). Моделът се използва повече при печат. 

Числената стойност на всеки цветови елемент от CMYK моделът е между 0 и 100. Ето как се образуват някои цветове в тази система: 
  • Бял цвят - C=0, M=0, Y=0, K=0; 
  • Черен цвят - C=100, M=100, Y=100, K=100; 
  • Червен цвят - C=0, M=100, Y=100, K=0; 
  • Зелен цвят C=100, M=0, Y=100, K=0; 
  • Жълт цвят - C=0, M=0, Y=100, K=0 
За печат на черен цвят обаче се препоръчва сумата от процентите да не надвишава 300, понеже това би довело до нанасянето на всички цветове едновременно и хартията, върху която се печата, би се деформирала. За постигане на плътен черен цвят може да се използва C=60, M=60, Y=60, K=100. 

Цветовият модел HSB се основава на начина на възприемане на цветовете от човешкото око. Изграден е на базата на три основни компоненти: Hue – цвят, Saturation – нюанс и Brightness – светлина или яркост на изображението.




Задача 4: Отворете файла „pig“. Оцветете прасенцето по показания начин, като създавате цвят с помощта на цветовия модел RGB.

Задача 5: Попълнете последната колона от таблицата като запишете какъв цвят ще се получи при така зададените стойности на компонентите на цветовия модел RGB. 

Въпроси и задачи:

  1. Кои са основните видове обекти във векторната графика?
  2. Кои са основните характеристики на обектите, които определят тяхната визия и стил?
  3. По колко начина можем да запълним една затворена фигура в програмата Inkscape?
  4. Какво представлява цветовата палитра?
  5. Какви цветови модели познавате?
  6. При кой цветови модел всички други цветове се образуват от трите основни цвята червен, зелен и син?
  7. Кой цветови модел се основава на начина на възприемане на цветовете от човешкото око?
  8. Кой цветови модел се използва повече при печат?
  9. Кой цветови модел се използва за образуването на цветове в телевизорите и мониторите?
  10. Какъв цвят ще се получи в RGB цветовия модел, ако смесим червен и зелен цвят? 
  11. Отворете файла „clown“, който се намира в папката Inkscape, която е подпапка на „Ресурсни файлове“. Оцветете картината по показания във файла начин. Съхранете променения вече файл с име „My clown“.










Няма коментари:

Публикуване на коментар